Vad är fördelarna med att äta mat i säsong?

Vad är fördelarna med att äta mat i säsong?
Vi känner alla till hur viktigt det är att äta hälsosamt. Bland de många fördelar som finns med att äta en diet bestående av mycket färska grönsaker och frukt, har det visat sig att det kan sänka blodtrycket, är bra för matsmältningen och minskar risken för hjärtkärlsjukdomar och stroke. Men visste du att det också är viktigt att äta mat som är i säsong?

Först och främst vad betyder det att äta säsongsenligt? Säsongsenlig mat refererar till den säsong eller tid på året då frukt och grönsaker är som
bäst, eller med andra ord, då de är som mest näringsrika och smakrika. Med några undantag, är detta oftast då maten skördas.

Något annat man kan höra talas om i samband med att äta säsongsenligt är att äta en säsongsbaserad diet. Vad är en säsongsbaserad diet frågar du dig? En säsongsbaserad diet innebär att du äter den maten som är i säsong just nu. Vilken mat som finns tillgänglig beror inte enbart på om du bor på norra eller södra halvklotet, utan kan variera från land till land.

Varför bör du äta mat enligt säsong?

I de flesta fall är det billigare att äta mat som är i säsong jämfört med annan mat, baserat på konceptet tillgänglighet och efterfrågan. Dessutom är produkter som är i säsong oftast både färskare och smakrikare och kan dessutom hjälpa till att minska utsläppet av växthusgaser som är resultatet av transport av produkter och mat.

När det kommer till vår hälsa, är kanske den största fördelen med att äta en säsongsbaserad diet att de grönsaker och frukt som vi äter är som mest näringsrika då.

Vilken mat är i säsong under vintern?

När man bor i Sverige under vintern är det lätt att tro att ingenting kan växa under de kalla och mörka månaderna, men du skulle bli förvånad!
Bland vinterns frukter och grönsaker som odlas i Sverige hittar du Brysselkål, rotselleri, potatis, rödbetor, vitkål, äpple, jordärtskocka, morötter, palsternacka, rödkål och grönkål.

Vilken mat är i säsong under våren?

Bland de frukter och grönsaker som odlas i Sverige och finns tillgängliga på våren, kan du hitta kålrot, vitkål, sparris, lök, rotselleri, purjolök, isbergssallad, potatis, rabarber, palsternacka, salladskål, morrötter och rödbeta.

Vilken mat är i säsong under sommaren?

Sommaren är fullsmockad med goda färgglada grönsaker och frukt! I Sverige kan du hitta jordgubbar, tomater, gurka, potatis, vinbär, sparris, broccoli, spenat, rödbetor, päron, rädisor, zucchini, blomkål, majs, purjolök, morot, fänkål, isbergssallad, sockerärter, vitkål, kronärtskocka, kålrabbi, kålrot, lök, bönor, körsbär, rotselleri, palsternacka, krusbär, paprika, hallon, blåbär, plommon och salladskål.

Vilken mat är i säsong under hösten?

Flera sorters kål (bland annat savojkål, vitkål, brysselkål, grönkål, rödkål, salladskål och blomkål), rotselleri, purjolök, morötter, äpple, broccoli, jordärtskocka, lök, palsternacka, potatis, rödbetor och kålrot.

Få ut så mycket näring som möjligt från din mat

Även om det är mer näringsrikt att äta mat som är i säsong, som den här källan visar, så var tyvärr många grödor mycket rikare på vitaminer och mineraler för några decennier sedan än vad de är idag på grund av utarmning av jorden.

Det är här som vikten av mikrobiota (aka tarmfloran) kommer in. Alla mikroorganismer i din kropp, inklusive bakterier, jäst, svampar, virus och parasiter, utgör din mikrobiota. Våra tarmbakterier är ansvariga för en mängd olika processer, inklusive att hjälpa till med matsmältningen, absorbera näringsämnen, samt att producera vitaminer och andra viktiga ämnen.

Många aspekter av det moderna livet påverkar våra tarmbakterier eller tarmflora, inklusive konsumtion av sockerrik och processad mat. I kombination med att äta mat i säsong och frukt och grönsaker som innehåller prebiotiska ämnen, som sparris, havre, purjolök, jordärtskockor, vitlök, lök och bananer, är att ta probiotika kosttillskott varje dag ett utmärkt sätt att återställa eller bibehålla din kropps förmåga att ta upp näringsämnen och stödja din tarmflora och hälsa överlag.

Skulle du vara nyfiken på mer intressant läsning kan du läsa vårt blogginlägg om hur tarmhälsa är kopplat till din allmänhälsa här.

Köp BioGaia Protectis >>>