Tips på hur du hanterar julstressen och mår bra inifrån och ut

Tips på hur du hanterar julstressen och mår bra inifrån och ut

Lika magisk som julen är, är det också en tid fylld av stress. Vi sover mindre, dricker mer än vi borde, försöker hinna med allt som ska göras, våra dieter och träningsrutiner bryts, och så vidare. Detta påverkar vår hälsa och vårt välbefinnande. 

För de flesta av oss är julen också synonym med njutning. Vem älskar inte ett festligt julbord med alla dess tillbehör? Tyvärr håller våra kroppar inte alltid med. Många människor upplever obekväma biverkningar under julen, såsom uppblåsthet, matsmältningsbesvär och förstoppning. 

Det är inte bara maten som kan störa våra magar; det är julen som helhet som kan orsakas stress. Mellan julklappsinköp, fester, deadlines i slutet av året och sista minuten-organisering är julen en hektisk tid på året. Sedan finns det våra familjer som, hur mycket vi älskar dem – låt oss vara ärliga – kan driva oss till vansinne. När allt adderas är detta ofta det perfekta receptet för att skapa stress. 

Nedan delar vi med oss av några tips på hur du kan överleva julen och må bättre inifrån och ut: 

Julen är ett maraton, inte en sprint 

Julen är en månadslång högtid fylld av fester, julklappsinköp och allt däremellan. Så för att överleva julen kan det vara bra att se det som ett maraton – inte en sprint. 

Ta det lugnt så att du orkar med månaden ut. Med andra ord känn dig inte skyldig att tacka ja till varje social tillställning och därmed förlora några av dina egna viktiga, positiva rutiner. Du kanske till exempel tycker om att gå till gymmet eller springa några gånger i veckan. Eller så kanske du tycker om att meditera, läsa eller förbereda hälsosamma luncher inför kommande veckan. Det är viktigt att du upprätthåller dina rutiner. 

Att försöka delta i alla event och prioritera dem över andra vanor som ger dig balans i livet är inte ett bra sätt att undvika stress. 

Begränsa ditt intag av fet mat 

Förutom uppblåsthet och förstoppning upplever många också halsbränna på grund av att de äter och dricker för mycket. Fett kött och ostar med hög fetthalt är två av de bidragande faktorerna som du hittar på julbordet. 

Fira jul utan halsbränna genom att begränsa ditt intag av fet mat. 

Halsbränna orsakas inte bara av mat 

Även om halsbränna börjar i magen, orsakas den inte alltid av mat. Andra faktorer, som övervikt eller rökning, kan också leda till halsbränna. Stress är en annan faktor som kan orsaka sura uppstötningar tillsammans med halsbränna. 

Minimera risken för halsbränna genom att äta hälsosamt, minska på rökningen, fokusera på bättre tarmhälsa och träna regelbundet under julsäsongen. 

Glöm inte att sova 

I linje med vårt första tips som var att se julen som ett maraton är det viktigt att prioritera sömnen. Men tyvärr är sömnen en av de första sakerna som påverkas när vi är stressade. 

Sömn är avgörande för vår hälsa och vårt välbefinnande och stödjer även vårt immunförsvar. 

Tänk på maghälsa 

Enligt en studie äter många mer än 7 000 kalorier på julafton. Det är inte konstigt att många av oss känner sig uppblåsta. 

Även om det är trevligt och, vågar vi säga, viktigt att unna sig då och då, är det viktigt att tänka på maghälsa och specifikt din tamhälsa.  

När vi är stressade påverkas vår maghälsa. Tyvärr är mycket av det vi äter och dricker under högtiden, särskilt mängden, inte bra för vår mage eller vår matsmältning. Förutom att ta det lugnare under julen, kan ett dagligt probiotiskt tillskott hjälpa de goda bakterierna i din tarm.  

Läs mer om tarmhälsa här.

Sätt krydda på tillvaron 

Studier har visat att julkryddor som kanel, kryddnejlika och muskot kan hjälpa till att minska stress och förbättra sömnen. De är också rika på antioxidanter och kan hjälpa till att påskynda din återhämtning efter träning genom att de bidrar till minskad muskelömhet. 

Det bästa med det här är att du kan ta en tugga av den där pepparkakan som du suktat efter under dagen med vetskapen att pepparkakor innehåller flera av julens nyttiga kryddor.  

Njut av julens goda drycker men gör det med måtta 

Mellan familjesammankomster och julfester är julhögtiden ofta full av alkoholhaltiga, sockerhaltiga och sura drycker, som alla kan orsaka sura uppstötningar. 

Utöver det kan en överdriven mängd alkohol påverka ditt humör och dina energinivåer negativt och störa din sömn. Detta kan leda till sömnförlust och sömnbrist och göra att kroppen frigör mer stresshormoner som kortisol.