Preppa magen för sommarens resor

Preppa magen för sommarens resor

Jetlag, mat du inte är van vid, varmare klimat, stress och en rörig dygnsrytm kan alla ta ut sin rätt på din mage och din allmänna hälsa. Resandet kan särskilt påverka magen, vilket i sin tur påverkar immunförsvaret. Det finns mycket du kan göra för att förbereda din mage för resan.

Efter två år av uppskjutna resplaner är många av oss redo att komma ut i världen igen, men äventyrliga resdagar kan också få dig att känna dig lite obalanserad. Här kommer 6 bra tips för en bättre magkänsla under sommarens resor:

1. Förbered magen för sommarens resor

Börja förbereda magen långt innan du reser iväg. En hälsosam kost ska helst vara en del av din dagliga rutin. Det är också viktigt att äta en mångsidig kost med stor variation, särskilt vad gäller frukt och grönsaker, gryn, bönor och linser, protein, nötter och frön. Att äta varierat är ett bra sätt att träna magen att kunna hantera de förändringar i maten som ofta dyker upp när man reser.

2. Ta ett kosttillskott med probiotika varje dag

Ett bra probiotiskt kosttillskott kan hjälpa till att boosta antalet goda bakterier och skapa en bättre balans i magen. En balanserad mage är bättre rustad att upprätthålla god matsmältning och ett bra immunförsvar även i samband med de påfrestningar som hör resandet till. Vänta inte med att börja ta probiotikan tills väskorna är packade - en daglig dos probiotika är en bra start för ett hälsosamt vardagsliv.

3. Drick mycket vatten

Under hektiska resdagar är det lätt att glömma bort att dricka ordentlig med vatten - något som är extra viktigt om du reser till varmare klimat och behöver dricka mer än vanligt. Även om du blir bara blir lite uttorkad kan det ha stor påverkan på matsmältningen. Ha därför hela tiden med dig en flaska vatten och drick vatten vid måltiderna istället för andra drycker, så blir det lättare att få i dig tillräckligt med vätska.

4. Sov ordentligt

Jetlag är inte det enda som påverkar nattsömnen när du reser. Stress, nya sängar varje natt och sena semester nätter kan göra det svårt att få tillräckligt med bra sömn. En jämn dygnsrytm har stor påverkan på magen och hur du mår överlag, så det är väl värt att se till att få ordentligt med sömn.

5. Förbered hälsosamma mellanmål och ät lite extra fibrer

Nya matupplevelser är bland det bästa med att resa, men om det riskerar att bli lite för mycket av det goda, är ett bra tricks att addera lite hälsosamma fibrer till dina måltider. Grönsaker är ett bra sätt att öka på fiberintaget - tänk tallriksmodellen med hälften grönt. Bra mellanmål att ha med sig är till exempel små paket nötter och frön. De ger bra energi mellan måltiderna och hjälper dig undvika att komma till middagen vrålhungrig efter dagens äventyr.