Mikrovanor - så gör du stora livsstilsförändringar i små behändiga steg

Mikrovanor - så gör du stora livsstilsförändringar i små behändiga steg

Det är inte alltid så lätt att göra stora förändringar i sin dagliga rutin. Oavsett hur motiverad du är att börja springa, gå och lägga dig i tid, eller äta mer hälsosamt, kan det kännas övermäktigt att faktiskt ta tag i en sådan förändring och upprepa den tillräckligt många gånger för att den ska hålla i sig. Mikrovanor kan vara ett sätt att ta sig an större livsstilsförändringar i mer hanterbara bitar.

Vad är en mikrovana?

En mikrovana är precis så som det låter: en väldigt liten vana. Så liten, att det inte känns som en stor grej att göra, så snabb att det inte finns någon ursäkt för att inte bara få det gjort. Vissa mikrovanor är viktiga i sig själva, som att ta ett hälsofrämjande kosttillskott varje dag, medan andra, som att meditera i bara en minut, eller läsa bara en sida i en bok varje kväll, är ett bra sätt att etablera en vana som du kan bygga vidare på över tid.

Hur väljer jag rätt mikrovana att börja med?

Ett sätt att hitta en mikrovana att börja med är att ta ett större mål du jobbar mot, och bryta ner det i minsta möjliga bitar. Vill du springa ett maratonlopp? En bra mikrovana skulle då kunna vara att jogga tio minuter om dagen. Försöker du starta en daglig meditationsrutin? Börja med att ta några djupa andetag i bara en minut varje dag. Vill du återgå till vanan att läsa varje kväll? Lova dig själv att läsa (bara) en sida varje kväll.

Tricket är att hitta en vana som är så liten och så snabb att slutföra, att det skulle kännas löjligt att lägga energi på att hitta en ursäkt för att slippa.

Jag har valt min vana, hur börjar jag nu?

En liten vana är ganska lätt att glömma, så du måste hitta en signal som påminner dig om att göra det du vill göra. Om din mikrovana är att dricka ett glas vatten för att börja dagen, ställ fram glaset kvällen innan på en plats där du inte kommer att missa det på morgonen. Ställ din burk med probiotikatabletter bredvid kaffemaskinen där du inte kan missa den. Ställ in en påminnelse på telefonen om att gå upp och stretcha varje timme.

Fira din framgång!

Även om din lilla vana inte känns som en stor förändring i ditt liv, är det viktigt att fira din framgång och belöna dig själv för att du utövar din vana varje gång du gör det. Sjung en firar-sång, dansa lite eller klappa dig själv på axeln. Genom ditt lilla firande hjälper du hjärnan att hitta nya kopplingar och du kommer automatiskt vilja fortsätta med beteendet som du får så mycket positiv feedback för.

Små vanor leder till stora belöningar

Framgången med att göra en liten positiv förändring i ditt liv kan leda dig till att framgångsrikt göra större förändringar med. Och små förändringar på flera olika områden i ditt liv, som alla staplas ovanpå varandra kan faktiskt resultera i en helt ny livsstil. Så välj en mikrovana och kom igång idag!



20 Mikrovanor att börja med idag

  1. Drick ett glas vatten varje morgon
  2. Läs en sida i en bok varje kväll
  3. Meditera en minut om dagen
  4. Ta ett probiotiskt kosttillskott varje dag
  5. Gå upp och stretcha en gång i timmen medan du arbetar
  6. Gå en daglig promenad runt kvarteret på din lunchrast
  7. Ring någon för en pratstund på väg hem varje kväll
  8. Skriv 5 meningar varje dag
  9. Lägg till en grönsak till varje måltid
  10. Ta ett djupt andetag varje gång du kommer till ett rödljus
  11. Ta trapporna istället för hissen
  12. Byt ut vitt bröd mot fullkorn
  13. Ha en liten påse nötter i väskan för att bromsa hungern och addera protein
  14. Ta en paus innan du svarar på en fråga
  15. Le innan du svarar i telefonen
  16. Sammanfatta din dag - med alla vinster och lärdomar - innan du lämnar jobbet på kvällen
  17. Bädda din säng varje morgon
  18. För en tacksamhetsdagbok och skriv ner 3 saker du är tacksam för varje kväll
  19. Byt från kaffe till örtte efter 16.00
  20. Gör en att göra-lista på morgonen med de 3-5 viktigaste uppgifterna för dagen


Varför är vi på BioGaia så inne på mikrovanor? Jo, för att 30 års forskning har visat oss den enorma skillnad som även de minsta hälsosamma vanorna kan göra. Som att ta ett dagligt probiotiskt kosttillskott. Det är en liten sak du kan börja göra idag för att göra stor skillnad för din allmänna hälsa.

 

Vi rekommenderar att du tar bort all friktion som kan hindra dig från att behålla din goda vana genom att prenumerera på din BioGaia probiotika idag. På så sätt behöver du aldrig oroa dig för att få slut, dina produkter kommer att levereras automatiskt (och gratis!) och du får till och med en fantastisk rabatt! Förvara sedan dina tabletter någonstans som gör det lätt att komma ihåg att ta dem - till exempel bredvid kaffemaskinen eller tillsammans med dina bilnycklar. Mikrovana avklarad!