Koppla av och ladda upp inför hösten

Koppla av och ladda upp inför hösten

Det är fortfarande högsommar, men hösten är på ingång. Använd sommarens sista veckor till att koppla av och ladda upp inför hösten.

Maghälsan påverkar alla aspekter av vår allmänna hälsa, allt från matsmältningen till humöret, från hudens utseende till hur våra hormoner fungerar. Den kan också ha en betydande inverkan på dina energinivåer och trötthet. Så hur optimerar du maghälsan för att stödja din allmänna hälsa och välbefinnande?

​​Förutom att äta hälsosamt, träna, dricka ordentligt med vatten och ta ett dagligt probiotikatillskott - tänk även på koppla av och att vila ut ordentligt. Läs vidare för att lära dig hur vilan hänger ihop med maghälsan och hur du kan vila dig till en bra start på hösten. 

Så påverkar stress maghälsan

Magen är väldigt känslig för stress. Om du någonsin har haft en orolig mage när du varit riktigt nervös för något har du upplevt det sambandet. Faktum är att flertalet känslor, från sorg till glädje, kan utlösa symtom i magen.

Kopplingen mellan magen och hjärnan går åt båda håll, du kan uppleva magsymtom på grund av stress, men du kan också uppleva stress på grund av magbesvär. Denna koppling kallas “gut-brain axis” (tarm-hjärnaxeln).

Eftersom varje människas tarmflora är unik, kan effekterna av stress på magen visa sig på olika sätt hos olika människor. Några vanliga effekter är:

  • Matsmältningsproblem såsom uppblåsthet, diarré, förstoppning, buksmärtor och allvarligare matsmältningssjukdomar som inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) eller irritabel tarmsyndrom (IBS)
  • Humörproblem och trötthet, såsom humörsvängningar, ångest, depression och sömnproblem
  • Ett nedsatt immunförsvar som gör dig mer mottaglig för infektioner och mindre kapabel att övervinna dem snabbt

Så vilar du dig till en bättre balans i magen

Dålig eller otillräcklig sömn kan ha stor påverkan på maghälsan. Otillräcklig sömn kan få hormonerna, inklusive stresshormonet kortisol, ur balans. Detta kan leda till tarmpermeabilitetssymtom som läckande tarmsyndrom, där mat och gifter från matsmältningssystemet läcker in i blodet och orsakar ett antal problem.

Försök att prioritera goda sömnvanor genom att sikta på sju till åtta timmars god oavbruten sömn varje natt. Det är bra att hålla en något regelbunden dygnsrytm, att gå upp och gå och lägga sig vid ungefär samma tid varje dag, även på semestern. Ta dig tid att vila under dagen och att göra just ingenting.

Förutom att komma ikapp med sömnen är augusti ett bra tid att etablera andra avlappningsvanor såsom mindfulness, yoga, träning, gå på massage eller tillbringa tid i naturen. Under sommarmånaderna är det härligt att ägna sig åt dessa tillsammans med familjen.

Det bästa sättet att ladda upp inför hösten är att se till att din mage mår bra och fungerar optimalt. Ett bra sätt att stödja en hälsosam mage är att ta ett dagligt probiotiskt kosttillskott av hög kvalitet. Se till att välja en med en bakteriestam som är väl lämpad för människor och som är kliniskt bevisad att nå tarmen levande. Som BioGaia Protectis med den patenterade stammen L. reuteri* DSM 17938.