Kan vår maghälsa påverka hur vi mår?

Kan vår maghälsa påverka hur vi mår?

Forskare lär sig hela tiden mer om kopplingen mellan magen och hjärnan. Nu vet man att signalsystemet mellan dessa två organ går åt båda håll, vilket betyder att du faktiskt kan påverka ditt psykiska välmående genom att ta hand om magen.

Kopplingen mellan magen och hjärnan

Forskare kallar den fysiska och biokemiska kopplingen mellan magen och hjärnan för “gut-brain axis”. Detta signalsystem förbinder mag-tarmkanalen (GI-kanalen) och det centrala nervsystemet (CNS).

Tidigare har man trott att kommunikationen gick åt ett håll, från hjärnan till magen. Man förstod då att mentala tillstånd som ångest och funktionella tillstånd i mag-tarmkanalen som förstoppning eller uppblåsthet hängde ihop. Ny forskning tyder på att det kan vara främst obalanser i tarmen som signalerar det centrala nervsystemet och utlöser förändringar i vårt humör.


 
“Våra två hjärnor ‘pratar’ med varandra, så sådant som hjälper den ena, kan även hjälpa den andra,” säger Jay Pasricha, M.D., direktör för Johns Hopkins Center for Neurogastroenterology.

Här är 4 bra sätt att påverka ditt psykiska välmående genom att förbättra balansen i magen:

1. Rör på dig

När du rör på dig får du inte bara må-bra endorfiner och stressminskning. Träning är också vetenskapligt bevisad att förbättra sammansättningen av bakterier i vår tarm. 

Vetenskapen visar också att även små förbättringar i fysisk aktivitet, som att gå från ingen träning till lite aktivitet varje dag, gör skillnad för din maghälsa.

2. Minska din stress

Inte sällan är det just i magen som vi först känner tecken på stress i kroppen. Långvarig stress kan utlösa problem i magen såsom förstoppning, problem med matsmältningen, och diarré. 

Lyckligtvis är yoga, mindfulness och meditation effektiva sätt att minska stress och balansera mage och tarm.

3. Sov gott

Sömnbrist kan orsaka hormonell obalans och en ökning av stresshormonet kortisol i kroppen. Det i sin tur kan orsaka t.ex. läckande tarm (leaky-gut-syndrome”). Läckande tarm innebär att barriärfunktionen i tarmen försämras och genomsläppligheten ökar så att mat och gifter passerar genom tarmen och in i blodomloppet. Detta tros vara en utlösande faktor för flertalet problem och sjukdomar. Intressant nog är sömn och tarmhälsa också en tvåvägskoppling. En balanserad tarm kan förbättra sömnen, samtidigt som god sömn är fördelaktigt för balansen i tarmen.

4. Ät nyttigt och varierat

En av de mest centrala sakerna du kan göra för att förbättra maghälsan är att äta hälsosamt och varierat. Sikta på att äta mycket frukt och grönt.

Ett dagligt tillskott av probiotika är också ett bra sätt att förbättra balansen i magen. Ett bra sätt att stötta de goda bakterierna är att se till att äta mycket prebiotika - mestadels frukt och grönt som innehåller fibrerna som ger näring åt probiotikan.

Att begränsa ditt intag av socker, färdigmat och alkohol är också fördelaktigt för tarmhälsan.