Friska föräldrar - friska barn

Friska föräldrar - friska barn

Att vara förälder idag kan ibland kännas lite överväldigande. Med tillgång till så mycket information om hur man ska vara den bästa föräldern är det lätt hänt att köra fast och tappa bort sig själv. Här är 5 må-bra-tips för ett gladare, mer balanserat hemmaliv där både barnen och föräldrarna är friska och glada.



  1. Hitta din egen väg

Visst finns det massor med bra tips kring föräldraskap, men glöm inte att det är du själv som bestämmer hur du vill vara som förälder. Att hitta sitt egna sätt att göra saker kan ta bort en del av pressen.


Minns du alla saker du mådde bra av att göra innan du fick barn? Att få in några av dessa saker i veckorutinen kan vara ett bra sätt att stärka ditt välbefinnande. Glöm inte att när du mår bra är chansen större att dina barn också gör det.


Så återuppta den där hobbyn eller intresset som du har känt att du inte har tid för längre eller kontakta en vän som du inte ser så ofta längre. Kanske kan du till och med dela dessa intressen med dina barn?



  1. Kom ut i naturen

Få saker har så direkt påverkan på hur vi mår som att spendera tid utomhus i naturen. Vare sig det är en familjepromenad på helgen, en vandring, eller en ordentlig campingresa, så känner de flesta av oss genast av de positiva effekterna av en stund i naturen.


I en studie från 2019 förknippades minst 120 minuter i naturen varje vecka med god hälsa och välbefinnande. Att vara i naturen minskar känslor av ilska, rädsla och stress och bidrar till ditt fysiska välbefinnande genom att sänka blodtryck och hjärtfrekvens och minska muskelspänningar och stresshormoner. För barn bidrar tid i naturen till minskad stress och trötthet, ökad fysisk aktivitet och stimulerade sinnen. Med äldre barn kan det ibland kännas lättare att prata och njuta av att umgås ute i naturen än när man är hemma, omgiven av skärmar och andra distraktioner.



  1. Laga mat och ät tillsammans

Att laga mat och njuta av måltider tillsammans är en familjerutin med så många fördelar:

  • Hälsosamma matvanor, ett öppet sinne och nyfikenhet kring mat och grundläggande matlagningskunskaper är alla saker som är bra för barn att ha med sig genom tonåren och in i vuxen ålder.
  • Att göra något tillsammans, särskilt när man samtidigt lär sig nya saker, är ett bra, avkopplande sätt att umgås. Med äldre barn kan det ta bort en del av spänningen kring att prata. Eftersom fokus ligger på vad du gör med händerna flyter samtalen på lite bättre.
  • Att ha en hälsosam inställning till mat i familjen är avgörande för alla familjemedlemmars hälsa och välbefinnande. Att laga mat tillsammans är ett bra sätt att utforska nya recept och ingredienser samt att lära sig om näring och vad våra kroppar mår bra av.


  1. Glöm inte egentiden

Vi har alla hört flygplansliknelsen: sätt på din egna syrgasmask innan du hjälper barnen eller andra människor. Helt enkelt måste man ibland ta hand om sig själv först. Och även om det kan verka motsägelsefullt, så kan en liten paus från föräldraskapet ibland vara exakt det som behövs för att vi ska orka vara bra föräldrar.


Oavsett om det är en helgresa eller ett par timmar varje vecka, kan lite tid för sig själv eller tillsammans med din partner vara helt avgörande. Med nyladdade batterier kan du sedan komma hem lite mer redo att hantera föräldraskapets påfrestningar.



  1. Gör ditt hem till en mjuk plats att landa

Mitt i våra stressiga liv är det viktigt att skapa en avkopplande rytm och atmosfär för både föräldrar och barn hemma. Känns det lättare sagt än gjort? 


Även när livet känns hektiskt kan det göra stor skillnad att skapa små utrymmen och stunder för avkoppling. Kanske är det en lugn läshörna – som du faktiskt använder, om än bara för några minuter. Eller så kanske det är några minuter som ägnas åt att stretcha och varva ner med dina barn innan läggdags. Börja smått och upptäck hur även små förändringar kan förändra atmosfären i ditt hem och din familj.



  1. Lägg grunden för en frisk familj

Det säger sig självt att hälsan är grunden för allt i ditt liv. En av de bästa sakerna du kan göra för att stärka din allmänna hälsa är att stödja din mage och din tarm. Att ta ett dagligt tillskott med probiotika kan bibehålla en god balans.

 

Visste du att maghälsa etableras redan vid födseln?

Bebisar föds sterila men börjar omedelbart etablera bakterier, mikrobiotan. Hur en bebis föds (vaginalt eller genom kejsarsnitt) och hur den får mat (genom amning eller flaskmatning) har visats kunna ha effekt på tarmfloram.

 

Oavsett hur det blev med födseln och amningen kan du stötta etableringen av en hälsosam tarmflora hos ditt barn genom en daglig dos av probiotika. Det går bra att komplettera med probiotika från den allra första dagen i livet, när de ges som droppar. När barnet växer och utvecklas kan det börja ta sin probiotika i form av tuggtabletter med goda smaker.


Se till att probiotikan du väljer är:

  • Uppbackad av gedigen forskning och publicerade vetenskapliga studier om den specifika stam av probiotika som den innehåller
  • Väl lämpad att nå mage och tarm levande

Kom igång idag!