6 bra skäl att träna idag

6 bra skäl att träna idag

Alla vet att träning är bra, men vad händer egentligen i kroppen när du börjar röra på dig regelbundet? En effekt som sticker ut är att mängden och mångfalden av de goda bakterierna i tarmen ökar hos de som tränar regelbundet. Eftersom så mycket av vår allmänna hälsa grundas på en frisk, balanserad mage, så uppnås faktiskt många av träningens hälsofördelar via just tarmen.

Här är 6 bra anledningar att göra träning till en del av din hälsosamma livsstil:

1. Förbättra ditt humör och mentala välbefinnande

Den där fantastiska känslan du får efter ett träningspass är en av huvudorsakerna till att du aldrig ångrar ett träningspass. När du är fysiskt aktiv frigör din kropp kemikalier som hjälper dig att slappna av och gör dig på gott humör.

2. Minska stress och förbättra sömnen

Att röra på kroppen är ett fantastiskt sätt att stressa av - det finns inget bättre sätt att skaka av sig en jobbig dag än att få hjärtat att pumpa. Träning och sömn är också nära sammankopplade. Daglig motion hjälper dig att somna snabbare och få bättre sömn.

3. Stöd immunförsvaret

Träning och maghälsa hänger ihop då mångfalden bland de nyttiga bakterierna i tarmen ökar med fysisk aktivitet. Eftersom 70% av immunförsvaret finns i tarmen, är en god balans i magen det bästa sättet att stärka ditt immunförsvar.

4. Bibehåll hälsosamma blodsocker- och insulinnivåer

Träning kan hjälpa dig att sänka blodsockret och jämna ut insulinnivåerna. Detta minskar risken att utveckla typ 2-diabetes och metabolt syndrom. Om man redan har sjukdomar kopplade till blodsockret kan regelbunden motion hjälpa att hantera dem.

5. Minska risken för bl.a. hjärtsjukdomar

Det ökade blodflödet när du tränar höjer faktiskt syrenivåerna i kroppen, vilket stärker kardiovaskulära hälsan och hjälper dig att undvika hjärtsjukdomar som högt kolesterol, kranskärlssjukdom och hjärtinfarkt. Regelbunden fysisk aktivitet kan också hjälpa dig att sänka blodtrycket. Dessutom minskar träning risken för vissa typer av cancer.

6. Förbättra matsmältningen

En aktiv livsstil håller också matsmältningen aktiv. Regelbundna tarmrörelser är ett tecken på en frisk tarm. Regelbunden träning såsom promenader, löpning och yoga är extra bra för dem som lider av förstoppning. Träning hjälper till att lindra stress och eftersom nervsystemet och tarmen är så nära sammankopplade kan regelbunden träning också hjälpa matsmältningen genom att minska stressen.